Veřejný závazek
Název služby: Odlehčovací služba – terénní forma
Adresa sídla poskytovatele: Pražská třída 231/ 184, 500 04 Hradec Králové 4
Právní forma: obecně prospěšná společnost
IČO: 024 05 661
Provozní doba: 7 dní v týdnu ve vymezeném čase od 6:00 hod. do 22:00 hod. (včetně svátků) dle potřeby uživatelů
Kapacita služby: okamžitá kapacita terénní služby je naplněna 2 uživateli.
Forma poskytování: terénní
Věková struktura: od 18 let
Kontakty:
Telefon: 495 533 537 Mobil: 739 350 005
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Webové stránky: www.domacipecehk.cz
Sociální pracovníci: mobil: 603 555 833, 733 736 745
Pracoviště pečovatelské péče, o.p.s. poskytuje odlehčovací službu terénní formou osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení, jejichž situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby, které mají zájem o sociálně terapeutické činnosti, výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti. Služba je poskytována terénní formou ve vymezeném čase v přirozeném sociálním prostředí uživatele na území Královéhradeckého kraje.
Posláním Pracoviště pečovatelské péče, o.p.s. je zabezpečit uživatelům praktickou pomoc vedoucí k možnosti co nejdelšího setrvání ve svém prostředí. Činnosti odlehčovací služby se zaměřují jen na to, co uživatel již sám nezvládá. Individuálně sestavený komplex služeb je poskytován v domácnostech uživatelů, což velmi pozitivně působí na jejich zdravotní i psychický stav.
Cílem služby je odlehčit neformálním pečujícím osobám (rodinným příslušníkům) tak, aby si fyzicky a psychicky odpočinuly, získaly čas pro vyřízení svých potřeb. Dalším cílem je podpořit uživatele v zachování jejich běžného způsobu života, pomoci jim zvládnout pobyt ve svých domácnostech, zajistit základní životní potřeby, udržení kvality života a soběstačnosti a přispět k zachování sociálních kontaktů uživatelů s rodinou nebo přáteli, umožnit jim rozvoj nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporující sociální začleňování osob. V neposlední řadě tím aktivně předcházíme sociální deprivaci a pocitu osamění. Prostřednictvím odlehčovací služby tak lze oddálit nutnost ústavní péče.
Cílová skupina uživatelů:
Cílová skupina označuje osoby v nepříznivé sociální situaci, se kterými může poskytovatel uzavřít smlouvu o poskytování odlehčovací služby. Jsou to:
- senioři, kteří mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení a jejichž situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby.
- osoby s chronickým, kombinovaným a duševním nebo tělesným postižením, kteří mají sníženu soběstačnost z důvodu zhoršeného zdravotního stavu a jejichž situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby.
- osoby aktuálně vystaveny nepříznivé sociální situaci spočívající v momentální krátkodobé ztrátě sebeobslužnosti
Službu nelze poskytnout:
- osobě žádající o službu, kterou Pracoviště pečovatelské péče, o.p.s. neposkytuje;
- osobě nepatřící do cílové skupiny;
- v případě naplněné kapacity;
- osobě, které byla vypovězena Smlouva v době kratší než 6 měsíců z důvodu porušování povinností vyplývající z podpisu Smlouvy.
Zásady poskytování služby Pracovištěm pečovatelské služby, o.p.s.:
- princip rovnosti – dodržujeme rovný přístup k uživatelům bez ohledu na jejich způsob života, postižení, původ, víru, věk, pohlaví, sexuální orientaci, náboženské a politické vyznání, bez ohledu na majetkové a společenské poměry.
- princip partnerství – klient je rovnocenným partnerem našeho pracovního týmu.
- princip respektování a podpora vlastního rozhodování – pracovníci respektují uplatnění vlastní vůle klienta a jeho vlastní rozhodování, v každé situaci jednají s respektem a úctou.
- princip individuality – každému klientovi poskytujeme služby na základě jeho cílů a individuálního plánu, tyto cíle a plány jsou průběžně revidovány dle aktuální situace klienta.
- princip vytváření domácí a příjemné atmosféry – pracovníci se snaží o to, aby vytvářeli takové prostředí, které je podobné běžnému domácímu prostředí.
- princip komplexnosti – naše služby na sebe navazují tak, aby mohly být plynule zabezpečeny potřeby klienta. V rámci provázanosti všech služeb společnosti lze pružně reagovat na aktuální potřeby klientů.
- princip nezávislosti a autonomie – vedeme uživatele služeb k udržení nebo obnovení nezávislosti na poskytované sužbě. Vedeme klienty k přijímání vlastních rozhodnutí o svém životním stylu.
- princip integrace – poskytované této sociální služby pomáhá lidem předcházet sociálnímu vyloučení a pomáhají lidem udržet si své místo ve společnosti.
- princip týmové spolupráce – komplexní a smysluplné poskytování péče je zajištěno týmem pracovníků, kteří jsou vzájemně zastupitelní a kteří jsou efektivně řízení z jednoho místa v rámci střediska, případně v rámci okresu.
- princip informování – organizace transparentně informuje o poskytovaných službách prostřednictvím dostupných informačních zdrojů (webové stránky, letáky, společenské akce, dny otevřených dveří, informace v mediích). Spolupracujeme s odbornou a laickou veřejností.
- princip bezpečí – služby poskytujeme tak, aby v klientovi nevyvolávaly pocit nejistoty a nebezpečí. Velký důraz je kladen na ochranu osobních a citlivých údajů klienta.
- princip kvality – poskytovaná služba vychází ze standardů kvality a je pravidelně monitorována, aby kvalita služeb dosahovala požadované úrovně.
- princip mlčenlivosti – všichni pracovníci společnosti podepisují Prohlášení o mlčenlivosti, které klientům zaručuje ochranu před jakýmkoli únikem informací (o klientovi a poskytované službě) ze společnosti.
- princip svobody pohybu – při poskytování sociální služby nelze používat opatření omezující pohyb osob, s výjimkou případů přímého ohrožení jejich zdraví a života.
Rozsah poskytovaných služeb je definován zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů a vyhláškou č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů. Zákonem stanovené základní činnosti a naplnění oblastí potřeb:
- Rozsah úkonů odlehčovací služby:
(pozn. tyto služby se poskytují za úhradu, mimo výjimky uvedené v § 75 odst. 2 zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.)
- pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu (např. oblékání, obouvání, celková úprava vzhledu, samostatný pohyb);
- pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu (např. denní hygiena, mytí a koupání, výkon fyziologické potřeby);
- poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy (např. příprava a podání jídla, pití, přijímání stravy, zajištění potravin);
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím (např. podpora v navazování a udržování přátelských, sousedských a jiných společenských vztahů, podpora při orientaci, komunikaci, využívání běžných veřejných služeb).
- sociálně terapeutické činnosti (např. bazální stimulační činnosti, formy terapie, reministenci);
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
- výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti (např. aktivizační hry, procvičování paměti, kognitivních funkcí, nácvik zajištění chodu domácnosti, atd)
- Fakultativní služby:
- nenahrazují běžně dostupné veřejné služby;
- souvisejí s poskytováním služeb registrované odlehčovací služby;
- jsou poskytovány pouze uživatelům, kteří mají s Pracovištěm pečovatelské péče, o.p.s. uzavřenu Smlouvou na základní činnosti.
Fakultativní činnosti se poskytují za úhradu dle schváleného ceníku úhrad odlehčovací služby a jsou poskytovány po dohodě s ohledem na provozní a personální možnosti poskytovatele.
Fakultativní (nepovinné) úkony:
- dohled nad dospělým uživatelem v případě nepřítomnosti osoby blízké;
- kontrola užívání léků;
- doprava vozidlem Pracoviště pečovatelské péče, o.p.s. k zajištění úkonů dle potřeb uživatele a zpět.